Blogroll

Going Solo: Thomas Pålsson



1 kommentarer





I vores Going Solo føljeton præsenterer vi denne gang den provokerende, talentfulde og spændende billedkunster Thomas Pålsson. Thomas har sine rødder i det gode gamle hiphop- og graffitimiljø, som graffitimaler og rapper i gruppen Rent Mel. Han er uddannet grafisk designer fra Danmarks Designskole, og er en del af det kreative kollektiv It's All Good. Han fokuserer for tiden udelukkende på billedkunsten, og vi har derfor stillet Thomas nogle spørgsmål om at springe ud i det alene og hvordan det føles på godt og ondt?

HitC: Hvordan ser din arbejdsdag/dagligdag ud?

Op af sengen og hen til kaffen. Tilbage til sengen og tjekke internet. Ud af døren, ned på værkstedet til de andre drenge og igang med tegninger, maleri, serigrafi eller noget andet. Måske lidt propaganda.

HitC: Hvorfor er du "gået solo"?

Det virkede som det eneste rigtige og alligevel mest ufornuftige man kunne gøre efter skoletiden. Det var et farligt valg dengang, men bagefter virker det mere som noget helt uundgåeligt og jeg kan slet ikke forestille mig noget andet nu... Det ville sgu nok blive svært at vende sig til at tage imod ordrer...ha ha!  Frihed vil have mere frihed. 

HitC: Hvad er det bedste ved at arbejde alene?

Frihed... til selv at bestemme hvad det hele går ud på og hvor man vil hen med arbejdet. Og hvornår man vil spille computer...
 HitC: Hvad er det værste?

Stress... Over ikke at vide hvornår der kommer penge. Den må man nok vende sig til, for det bliver aldrig rigtig anderledes tror jeg. Man står altid og jonglerer bolden selv og man kan ikke regne med, der er nogen der hjælper.

HitC: Hvordan får du det til at hænge sammen økonomisk?

Jeg kører bare selv og indretter mit forbrug efter hvad jeg tjener. Nogle gang er jeg på røven og så bruger jeg min kassekredit og går totalt i arbejds'mode' og laver alt muligt for at vende bøtten. Også ting jeg ved ikke får mig i den rigtige retning på andre måder end at jeg tjener til huslejen. Rugbrødsdesign. Andre gange sælger jeg mange billeder eller laver gode aftaler om at male et eller andet sted og så er der spæk på kontoen. Både til at spendere lidt mere og rejse og sådan noget... og så gælder det selvfølgelig om at smide nogle penge efter et nyt spændende projekt, som tager tid at lave. Så kan man tage røven på folk og ikke kun give dem det de forventer... altså fordi man har lidt længere tid til at undersøge og udvikle og finde på noget svedigt. 

HitC: Hvad/hvem får dig op om morgenen?

Kaffe. Og lysten til at komme videre... der er altid nye veje at gå og nye ting at interessere sig for. Og alt hvad man går og tripper over og tænker på kan i sidste ende omsættes til billeder... og billederne kan sætte nye ting igang. Hos en selv og hos andre. Det handler om at snakke med omverdenen, synes jeg. Og så betyder det også meget at sidde sammen medf andre, der laver noget interessant... så værkstedet kan sagtens trække selvom jeg ikke har lyst til at producere, fordi der er nogle andre dernede. Så ligger jeg bare på sofaen og generer dem hele dagen.

HitC: Hvorfor får du dig ikke et rigtigt arbejde?!?!

Det har jeg ikke tid til. 

HitC: Hvilke gode råd vil de give videre til andre "solister” som dig selv?

Det der jeg snakkede om før med at beslutningen om at tage en chance virker stor før man tager den og mere som en selvfølgelighed bagefter er måske meget godt at tænke på. Går den så går den.

HitC: Hvem eller hvad inspirerer dig i forhold til dit arbejde?
 Drengene fra kontoret/værkstedet og godt arbejde. Og historien... og sådan nogle nørder der tænker sig godt og grundigt om. Filosofi og kritisk tænkning i alle mulige forskellige former... jeg har som regel et eller andet lydspor fra nettet kørende i ørene når hånden og øjnene arbejder. Det er fandme smart man både kan æde og skide på samme tid, hvis I forstår... ha ha...

Vi siger tak til Thomas Pålsson for en rundtur i hans hverdag, og hans tanker om at være selvstændig. Vi anbefaler at man tager ind og ser hans kommende udstilling: Supreme Manipulator i Råhuset den 10 maj - tjek eventet Supreme Manipulator

Hvis du vil se mere til Thomas' malerier og projekter, så kan du gøre det her:

1 kommentarer:

Kasper Søegaard at: 14.6.12 sagde ...

Fin artikel - og et fantastisk billede af en skydeglad mand - glad for at vi har det hængende derhjemme :-)

Kh K

Send en kommentar

newer post older post