Blogroll

Going Solo: Cille Veje



0 kommentarer

Cille Veje er den første soloentreprenør, som vi har valgt at rette spotlyset mod i vores nye interviewserie Going Solo. Hun er kvinden bag Cille Veje Oplevelsesdesign - et kreativt bureau der arbejder med oplevelsesdesign og oplevelsesbaseret kommunikation. Cille tager sig af alt fra PR, til modeevents, bookinger for spillesteder, konceptudvikling af natklubber, management af bands, og varetager også gerne de logistiske udfordringer, man møder som oplevelsesproducent.
Med hendes egne ord handler det om at skabe "mindeværdige, meningsfulde og transformerende oplevelser, der skaber forandring, refleksion og rykker ved brugeren". Cille kører biksen alene og blandt sit sine mange projekter og arbejdspladser kan nævnes VEGA (kunstnerisk ansvarlig for Ideal Bar, Smash!Bang!Pow! koncerter, Mademoistella & Cille Session, Os To, Frankie Teardrop, Start Festival), Booker og DJ på Darling Artbar, PR for Diesel (Diesel Island koncept ) og De Gyldne Damers Klub på Sway og Drone.

Vi fangede hende til en lille mail-korrespondance om livet som ene kvinde i oplevelsesbutikken:

HitC: Hvordan ser din arbejdsdag/dagligdag ud?

Jeg er uddannet Cand. Mag I Oplevelsesøkonomi fra Århus Universitet, og det har betydet at mit liv I mange år har været ekstremt struktureret med undervisning, studiejobs osv. Da jeg blev færdiguddannet var det meget svært for mig at få et job, da jeg kun var 23 år gammel + der nærmest stod malet finanskrise ud over hele Danmark. Jeg spekulerede i et par måneder over hvad jeg skulle gøre og til sidst valgte jeg at gå selvstændig, for at bevise overfor mig selv, at jeg nok skulle klare mig.

Det har betydet, at jeg ikke længere har nogen som helst struktur i min hverdag og at jeg kan arbejde alt fra om dagen på kontor, til hverdagsaftener hvor jeg sætter koncerter op og weekender hvor jeg djer. Netop det uplanlagte var rigtig svært for mig i starten, men er noget af det jeg nyder allermest nu.

HitC: Hvorfor er du "gået solo"?

Primært fordi at jeg ikke kunne få noget job og primært fordi jeg ikke ville nøjes med et kedeligt job. Jeg er af den overbevisning, at når man har taget den uddannelse som man ønsker sig, så skal den også bruges til noget, som hver dag kan gøre dig glad.

HitC: Hvad er det bedste ved at arbejde alene?

At man er sin egen herre og ingen bestemmer over en. Du er selv ansvarlig for alt som du gør og det gør, at du udvikler dig som menneske. Du lærer at stå op og morgenen, at kæmpe når det hele er noget møg og at fejre dig selv når der er små sejre.

HitC: Hvad er det værste?

Usikkerheden omkring fremtiden! Det svære er, at jeg aldrig ved hvad der sker om to måneder, så jeg kan ikke bare planlægge en rejse. Du er tvunget til at være i nuet og altid forholde dig til  hvad der sker, hvilket kan være hårdt når man sommetider kan have brug for at trække stikket.


HitC: Hvordan får du det til at hænge sammen økonomisk?

Jeg har aldrig fået noget økonomisk støtte og ej heller taget startlån eller andet. Det har været hårdt arbejde hele vejen frem og det første år levede jeg kun af mine kunder. Det vil sige, at jeg havde alt fra mine faste kunder, til dj jobs, oplæg på uni, undervisning osv.

Det sidste halve år har jeg lavet PR for Diesel ved siden af – fordi jeg så det som en smuk mulighed for delvis at tjene ekstra penge, samt lære en masse kundskaber pr-wise, som kan gavne mig fremadrettet.


HitC: Hvad/hvem får dig op om morgenen?

Mig selv! Som selvstændig er man en empatisk egoist, det vil sige at man altid tænker på andre, da det er dem du arbejder med – men på samme tid må du tænke på dig selv, fordi du lever af dig selv. Således kan man sige, at det er mig selv, mine kunder og tanken om min kæreste og mine venner der får mig op – fordi det er alt det til sammen, der får mig og min business til at fungere.


HitC: Hvorfor får du dig ikke et rigtigt arbejde?!?!

Fordi jeg elsker det jeg laver og jeg elsker den frihed jeg har! Jeg lærer så mange ting hver dag, som intet andet job kan give mig. Derudover er jeg så heldig, at jeg arbejder med diverse brancher såsom mode og musik – så jeg føler aldrig jeg kører træt i de ting jeg laver.


HitC: Hvilke gode råd vil de give videre til andre "solister” som dig selv?

Jeg lever ud fra tre råd:
1. Det er en kliche at sige at folk skal tro på sig selv – men man må tro på at man er dygtig. Hvis ikke man tror på sig selv og ens firmas kundskaber, hvordan skulle man så kunne overbevise ens kunder om, at de skal arbejde med en.

2. Derudover må man være ydmyg og god mod alle, da man har brug for andres råd og anbefalinger.

3. Sidst men ikke mindst, må man tage en beslutning om at det er slut med gratis jobs. Vil du leve af din virksomhed må du også tro på værdien deraf – og at det produkt du har er godt nok til at leve af det.

HitC: Hvem eller hvad inspirerer dig i forhold til dit arbejde?

-       Mødet med folk der tror på dem selv, det de laver og andre mennesker.

-       Og en eller anden tro på, at alt nok skal gå! 

Heads in the Cloud siger tak (og skål) til Cille! Besøg Cille Veje Oplevelsesdesign på www.cilleveje.dk

0 kommentarer:

Send en kommentar

newer post older post