Blogroll

WeThink: Do it now!



0 kommentarer
Gør mere - tænk mindre! Iværksætteri handler om gøre ting i virkeligheden - at omdanne tanke til handling. Ja, det er de fleste nok meget enige i, og det er selvfølgelig noget af en kliche at smide ud her på bloggens første dag! Men ikke desto mindre, så beskriver det vidst meget godt hvad jeg mener iværksætteri går ud på. 

Jeg har gennem min tid, som kreativ iværksætter været med til at søsætte mange forskellige projekter. Jeg har startet festkollektivet POLKA op med 3 af mine venner, lavet en kæmpe tømmerflåde med bar, som vandt Carlsberg idelegat, startet det kreative kontor Hot Office, og er nu i gang at lave en mobil burgerbar/bar. Og mange andre ting.

Jeg har i mit liv kastet mig ud i alle mulige mærkelige og lidt skøre projekter, som jeg egentlig ikke har tænkt sig meget over, men bare begyndt at rykke på, når jeg følte det var en god ide. Jeg har lært mange ting i de forskellige projekter jeg har kastet mig ud i. Et eksempel kunne være hvordan man får en hjemmebygget tømmerflåde på 500 kg over en 12 meter jordbunke med en kran på 15 meter, så den kan komme i vandet – ja, der er blevet løst en del sjove problemer gennem tiderne, men de er alle blevet løst med den grundsindstilling, at alt kan lade sig gøre her i livet!


Det gode ved, at hoppe ud i det uden at tænke for meget, er, at man får feedback på projektet helt fra starten af – både negativt eller positivt. Men både den negative og positive feedback, kan bruges positivt og konstruktivt i den videre proces. Erfaringen fra de projekter jeg har været med til at starte, er, at man altid bliver positivt overrasket over hvor meget hjælp og støtte folk giver en, når man tager initiativ til at starte noget nyt. Så længe man forsøger at skabe noget nyt og positivt, og så længe succeskriteriet for succesen ikke kun er et økonomisk overskud på bundlinjen, men også kærlighed og passion for projektet man vil starte, så er der masser af støtte og kærlighed at finde!


En anden faktor, der spiller ind, når man skal overveje at starte er også tit angsten for at fejle. Men hvornår er et projekt en fiasko? Er det når konkursen står og banker på døren? Er det når der er ingen, der kommer til dit arrangement? Min holdning er, at det ALDRIG kan være en fiasko! Det skal forstås på den måde, at selv om ens projekt ikke fungerer økonomisk eller  bare ikke fungerer overhovedet, så kan det sagtens være en succes alligevel. Selvfølgelig er det sindssygt ærgeligt at miste en masse penge, eller se sit projekt forsvinde ned i toilettet, men det er netop denne fiasko eller manglende succes, der gør, at dine chancer for succes med det næste projekt bliver væsentligt større! Den erfaring og læring, som man får gennem fejlslagne projekter er fuldstændig uundværlig, og en ekstrem vigtig investering i dig selv. Så på med den store ja-hat, hop ud i det, få nogle smæk, og få nogle erfaringer. Fiasko eksisterer ikke!

0 kommentarer:

Send en kommentar

newer post