Blogroll

WeThink: Er entreprenørskab det nye sort?



2 kommentarer

Jeg har selv stillet mig dette lidt corny spørgsmål flere gange og skruede derfor volumen på min iPhone et par takker op, da det samme spørgsmål for nyligt blev stillet i det anbefalelsesværdige radioprogram: Electronista på Radio 24/7.

Siden jeg arbejdede på væksthuset for de kreative uddannelser i København,  CAKI, er jeg selv blevet bevidst om den stigende interesse for entreprenørskab. CAKI er i sig selv et godt eksempel på, hvordan entreprenørskabstanken har fået flere ben at gå på. Da jeg startede med at arbejde i huset var det dårligt nok blevet et væksthus endnu, men betegnede i stedet sig selv som en netværksorganisation, der havde fokus på at fremme tværfaglige samarbejder mellem de studerende på hovedsageligt Holmens kreative uddannelser. Dengang hed det Workshopscenen, som dog kort efter skiftede navn i forbindelse med et øget fokus på innovation og iværksætteri og transformerede sig til væksthuset CAKI. Det var derfor naturligt for mig at læse den ene artikel efter den anden om entreprenørskab og der var nok at tage fat på. Det gik op for mig, hvor meget emnet florerede i div. medier og hvordan interessen omkring emnet vandt stadigt mere frem. Sidenhen har jeg bevaret interessen og jeg vil mene, at interessen omkring emnet langt fra er faldende andetsteds.
  Jeg tænker dog af og til, at jeg lever lidt i en osteklokke og derfor ikke er så nuanceret omkring denne påstand. Derfor var jeg glad for, at høre Natasha Friis Saxberg omtale entreprenørskab med samme begejstring. Hun mener, at det er en decideret trend og jeg har derfor sat mig for, at finde eksempler på, at denne trend ikke kun bliver berørt og italesat på uddannelser, på det politisk niveau og i de skrevne medier jeg normalt bruger som vidensplatform. Hvad med mere tilgængelige medier i populærkulturen? Her kommer et par skud fra hoften, hvor entreprenørskabet måske ikke direkte bliver nævnt, men stadig er et essentielt omdrejningspunkt:
  • Et af de sidste års helt store biografhit var filmen A Social Network, der omhandlede stifteren af Facebook Mark Zuckerberg og hans kamp for at starte et af verdens i dag mest kendte firmaer.
  • Den sociale entreprenør og nobelpristager Muhammed Yunus talte i 2009 søndag aften på Roskilde Festival i bedste Prince Primetime til 50.000 på Orange Scene? om Mikrolån. Det var et beundringsværdigt øjeblik og en af de eneste gange at Roskilde Festival har haft en taler på Orange Scene.
  • KONY2012 - om man kan lide det eller ej emmer projektet af entreprenørskab.  
  • Den stilede kreative klasse i NY i 60'erne prøver kræfter med  damer, rygning, Old Fashioned og ikke mindst entreprenørskab. Det er selvfølgelig serien MAD MEN.
  • En lang række af de amerikanske rappere har virkelig haft gang i den entrepreneurielle maskine ved at skabe en lang produktportfølje omkring deres musikalske evner. MERSALG!
Lad os håbe, at medierne ikke bliver Afrikatrætte af denne 'trend' og bevarer et fokus, der efter min mening er relevant at sprede.

2 kommentarer:

Anne-Marie Hall Henriksen at: 15.3.12 sagde ...

Tak for indlægget! Jeg tror ikke vi danskere bliver træt af ordet eller temaet "entreprenørskab", det er det der skal skabe vækst i Danmark og få hele landet fremad. Det vigtigste nu er at fremme alt det positive, inspirere og begejstre og det gør I så sandelig med denne velmenende blog. Super Initiativ!

Morten Øhlenschlæger at: 15.3.12 sagde ...

Tak for dine fine ord, Anne-Marie. Det er vi super glade for at høre og vi håber da også, at denne blog kan inspirere entreprenante typer. Vi sætter jo pris på al den omtale emnet på nuværende tidspunkt får :)

Send en kommentar

newer post older post